Type to search

Integracja sensoryczna w żłobku i przedszkolu – jak zdobyć wymagane kwalifikacje i zostać opiekunem?

Prowadzenie zajęć integracji sensorycznej staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem zarówno w żłobkach, jak i przedszkolach. Głównym celem tego rodzaju zajęć jest znacząca poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego poprzez segregację, interpretację oraz integrację bodźców zmysłowych. Wiele placówek wymaga jednak od kandydata na to stanowisko odpowiednich kwalifikacji, potwierdzających posiadaną wiedzę w tej dziedzinie. W jaki sposób można je zdobyć?

Czym tak naprawdę jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna to proces zachodzący w mózgu każdego z nas, którego zadaniem jest dokładny odbiór i właściwa interpretacja wszystkich systemów zmysłowych, czyli wzroku, dotyku, równowagi, słuchu oraz czucia. Przeprowadzone przez specjalistów badania wykazały, że co piąte dziecko w wieku przedszkolnym i żłobkowym ma z tym poważne problemy. Prawidłowo funkcjonująca integracja sensoryczna ma wpływ na poprawne odbieranie informacji, co z kolei jest podstawą nauki. Ponadto ma ona związek z rozwojem emocjonalnym, ruchowym i poznawczym dziecka. Jej zaburzenia mogą niekorzystnie odbić się na prawidłowym dorastaniu kilkulatka.

Sam proces integracji sensorycznej pojawia się u człowieka już w pierwszych dniach życia płodowego, jednak najważniejszy czas, w którym ćwiczymy jej funkcjonowanie, to okres przedszkolny. Dlatego tak ważne jest, aby dzieci w tym wieku dodatkowo pobudzały swoje zmysły, uczestnicząc w odpowiednich zajęciach, prowadzonych przez wyszkolonych specjalistów.

Jak wyglądają zajęcia integracji sensorycznej?

Terapię integracji sensorycznej należy zacząć od przeprowadzenia szczegółowej diagnostyki dziecka, mającej na celu wskazanie zaburzeń na tym polu. Badanie składa się głównie z kilku standaryzowanych testów stymulujących postawę sensoryczną kilkulatka oraz sprawdzających poprawność koordynacji ruchów, równowagi oraz pracy gałek ocznych. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości, należy bezzwłocznie zapisać malucha na zajęcia lub terapię integracji sensorycznej.

Zajęcia integracji sensorycznej łączą naukę z zabawą. W trakcie terapii dziecko uczy się głównie podstawowych umiejętności poprawnego funkcjonowania. Prowadzący musi tak nakierować kilkulatka, aby mógł on w pełni właściwie reagować na bodźce pochodzące z świata zewnętrznego. Dla większości dzieci taka terapia jest czystą przyjemnością ze względu na to, że do sprzętu wspomagającego zajęcia zalicza się chociażby huśtawki, basen z piłkami, zjeżdżalnie czy dmuchane trapezy. Cała terapia zazwyczaj trwa dwa lata, jednak w dużej mierze jej czas zależny jest od postępów wykonywanych przez dziecko.

Jak zdobyć odpowiednie kwalifikacje z integracji sensorycznej?

Osoby, które chcą zostać opiekunami dzieci w przedszkolu lub żłobku, muszą uzyskać odpowiednie kwalifikacje w dziedzinie integracji sensorycznej. Aby zdobyć właściwą wiedzę, należy ukończyć studia podyplomowe na kierunku integracja sensoryczna. Studia skierowane są głównie do absolwentów pedagogiki, psychologii, logopedii, fizjoterapii oraz terapii zajęciowych. Dzięki nim przyszli pracownicy przedszkoli i żłobków mogą udoskonalić swoją dotychczasową wiedzę oraz uzyskać właściwe kompetencje niezbędne do prowadzenia terapii oraz diagnostyki integracji sensorycznej. Terapeuci posiadający dyplom studiów z zakresu integracji sensorycznej mogą rozpocząć pracę nie tylko w placówkach edukacyjnych, ale również w ośrodkach terapeutycznych i prywatnych klinkach zajmującej się rozwojem dzieci. Studia kończą się otrzymaniem świadectwa uznawanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Integracja sensoryczna z pewnością jest kierunkiem przyszłościowym oraz coraz lepiej opłacalnym. Warto więc zastanowić się nad podwyższeniem dotychczasowych kwalifikacji zawodowych, co z pewnością pomoże zwiększyć szanse na rynku pracy.

Inspirowane: wsr.edu.pl – fizjoterapia

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *