Type to search

Jak zbudowana jest klimatyzacja samochodowa?

Aktualnie wszystkie produkowane samochody wyposażone są w układ klimatyzacji. Klimatyzacja przestała więc być luksusem, a stała się standardem, którego oczekuje każdy kierowca inwestujący w nowe auto. Jednak, aby układ klimatyzacji w samochodzie działał długo i niezawodnie, warto zapoznać się z elementami, z jakich się składa. W dzisiejszym artykule przedstawimy najważniejsze części układu klimatyzacji samochodowej.

Kompresor klimatyzacji

W układzie klimatyzacji najważniejszym elementem jest kompresor, który jednocześnie jest najdroższą jego częścią. Jest on czymś rodzaju pompy pozwalającej na swobodne krążenie czynnika klimatyzacji po całym układzie. Kompresor nazywa się też sprężarką klimatyzacji. Odpowiada za wywoływanie ruchu czynnika poprzez zasysanie go z parownika, na dalszym etapie wtłaczając do skraplacza. Gwałtownie zmienia swoją objętość w skutek tłoczenia, pozwalając na poprawne działanie całego układu.

Skraplacz układu klimatyzacji

Skraplacz jest elementem układu klimatyzacji, który nazywa się też kondenserem. Dzięki niemu możliwe jest sprawne odprowadzanie odpowiedniej ilości ciepła z czynnika. Skraplacz zazwyczaj jest zamontowany obok chłodnicy silnika. Odpowiada on za chłodzenie czynnika klimatyzacji, który po wydostaniu się z kompresora osiąga wysoką temperaturę — na dalszym etapie jest ona regulowana.

Osuszacz układu klimatyzacji

Podstawowym zadaniem osuszacza jest sprawne usuwanie wilgoci z oleju smarującego sprężarkę i powstającej w czynniku chłodzącym. Poprawne działanie tego elementu chroni więc przed nadmiarem wilgoci, a co za tym idzie, minimalizuje ryzyko powstawania nadmiernej korozji. To szczególnie istotne, ponieważ nadmiar rdzy może skutkować zablokowaniem skraplacza.

Zadaniem osuszacza jest również filtrowanie i usuwanie zanieczyszczeń, które mogą powstawać w układzie. Chroni to poszczególne podzespoły przed uszkodzeniami mechanicznymi. Filtr osuszacza jest niewielkim, aluminiowym zbiorniczkiem, wypełnionym granulkami. Fabrycznie zazwyczaj montuje się go pomiędzy parownikiem i skraplaczem. Dla bezpieczeństwa osuszacz powinno się wymieniać co ok. 2 lata. Niezależnie od tego, czy jest w pełni sprawny, czy nie. Nie jest to drogi element, a może uchronić nas przed kosztownymi naprawami.

Czynnik chłodzący posiada przewody, które również ulegają awarii. Jedną z najbardziej czasochłonnych napraw jest właśnie naprawa przewodów klimatyzacji. Najczęściej polega ona na wymianie uszkodzonego lub awaryjnego przewodu czynnika chłodniczego. Przyczyną awarii może być skorodowane złącze przewodu lub przetarcie na samym przewodzie.

Naprawa przewodów klimatyzacji może być przeprowadzona na kilka sposobów:

  • Wstawienie brakującego fragmentu
  • Użycie nakrętki zaciskowej i korpusu
  • Zastosowanie zaślepki przewodu
  • Całkowita wymiana przewodu

Zawór rozprężny i parownik układu klimatyzacji

Zawór rozprężny jest montowany między parownikiem a osuszaczem. Jego podstawowym zadaniem jest sterowanie przepływem czynnika w układzie klimatyzacji. Natomiast zawór rozprężny umożliwia sterowanie ciśnieniem oraz temperaturą gazu, który znajduje się w układzie. Parownik odpowiada za sprawne usuwanie ciepła z powietrza wpadającego do układu z kabiny auta. W obrębie parownika następuje osuszanie powietrza wraz ze zmianą stanu czynnika z płynnego na gazowy.

Podsumowanie

Układ klimatyzacji może wydawać się dość skomplikowany. Najbardziej wymagającą naprawą jest naprawa przewodów klimatyzacji, jednak jeśli zadbamy o odpowiednią konserwację poszczególnych elementów i wymianę filtra, z pewnością zminimalizujemy ryzyko trudnych i kosztownych w naprawie usterek.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *