Type to search

Specjalista ds. kadr i płac – czym się zajmuje?

Głównym zadaniem specjalisty ds. kadr i płac jest kontrolowanie systemu kadr i wynagrodzeń w konkretnej firmie. Odpowiada również za zatrudnianie pracowników, sporządzanie wiążących umów i ich rozwiązywanie, gdy zajdzie taka potrzeba.

Zakres obowiązków specjalisty ds. kadr i płac

Kadry i płace to bardzo ważny zarówno z punktu właściciela firmy, jak i pracownika dział w przedsiębiorstwie, który odpowiada za poprawne naliczenie wynagrodzeń i ich wypłacanie na czas. To jednak jedynie ograniczony zakres obowiązków. Jest ich znacznie więcej.

Specjalista ds. kadr i płac musi prowadzić rzetelną, profesjonalną dokumentację na temat każdego pracownika zatrudnionego w firmie. Niezbędne jest sporządzanie, jak i sprawdzanie szeregu dokumentów gwarantujących legalne zatrudnienie. Osoby pracujące w tym dziale odpowiadają za terminowe wykonywanie badań lekarskich przez każdego pracownika, przyjmują zwolnienia lekarskie, a także wnioski o urlop. Podstawowym zadaniem jest także zarządzanie dokumentacją, jej poprawne przechowywanie, jak i ich wydawania, gdy pracownik kończy współpracę z firmą.

Kadry i płace kontrolują także rozliczenia czasu pracy, wypłacają należne wynagrodzenie, pilnują doliczenia do podstawowej pensji premii, jeżeli taką otrzyma pracownik. Specjalista ds. kadr i płac odpowiada więc za poprawne wyliczenie wynagrodzeń i przelanie ich w terminie na konto każdej zatrudnionej w firmie osoby.

Bardzo ważnym elementem obowiązków jest także współpraca z Urzędem Skarbowym oraz ZUS-em. Specjalista ds. kadr i płac przygotowuje oficjalne pisma, prowadzi dialog z urzędnikami dotyczący podatków, zarobków oraz wniosków.

Zakres obowiązków pracownika w tym dziale jest więc bardzo szeroki i obejmuje wszystkie kwestie związane z zatrudnieniem i rozliczeniem z pracownikami.

Kto może zostać specjalistą ds. kadr i płac?

Osoba zatrudniona na tym stanowisku musi przede wszystkim posiadać odpowiednie kwalifikacje. Niezbędna jest wiedza ekonomiczna, a także znajomość przepisów prawa pracy. Zatrudnienie znajdują przede wszystkim absolwenci kierunków ekonomicznych, finansów, rachunkowości oraz zarządzania.

Kadry i płace to dział, w którym pracownik musi stale się rozwijać, zdobywać i aktualizować wiedzę wraz ze zmieniającymi się przepisami. Pracownik musi być zawsze bardzo dobrze przygotowany, prowadzić dokumentację pracowników w sposób rzetelny, bez żadnych zaniedbań. Najlepiej odnajdzie się więc osoba pracowita, sumienna, dokładna. Niewątpliwym atutem będzie także umiejętność pracy pod wpływem stresu, komunikatywność, a także elokwencja. Współpraca z innymi ludźmi jest nieunikniona, ze względu na konieczność kontaktu z urzędnikami oraz pracownikami firmy.

Dobrze, aby osoba zajmująca stanowisko specjalisty ds. kadr i płac potrafiła łagodzić konflikty, była otwarta na pomoc pracownikom i potrafiła szybko załatwić niezbędną do dalszego wykonywania obowiązków zawodowych dokumentację.

Odpowiednie wykształcenie, pracowitość i komunikatywność to filary pracownika na stanowisku ds. kadr i płac.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *