Type to search

Czym jest dropshipping?

Świat nieustannie się rozwija, proponując coraz to nowsze rozwiązania we wszystkich dziedzinach. Nie inaczej jest w przypadku prowadzenia sklepów i hurtowni on-line. Jednym z nowszych trendów jest dropshipping, czyli rodzaj sprzedaży internetowej zyskujący coraz większą popularność. Jest on rodzajem współpracy pomiędzy sklepami i hurtowniami online a zwykłym hurtowniami, w których to ta ostatnia jest odpowiedzialna za realizację wszystkich zamówień e-sklepu.

O czym należy pamiętać, współpracując na zasadzie dropshippingu?

Głównym założeniem dropshippingu jest dostarczenie klientowi towarów zamówionych w internecie bezpośrednio przez hurtownię. W takim modelu sklepy i hurtownie on-line nie posiadają swoich magazynów i nie zaopatrują się w oferowany przez siebie asortyment, a wyłącznie przekazują zebrane zamówienia hurtowni, która jest odpowiedzialna za ich realizację. Będąc bardziej bezpośrednim, osoba prowadząca e-sklep posiada swoje produkty wyłącznie wirtualnie, a w momencie otrzymania zamówienia od swojego klienta natychmiastowo przekazuje je hurtowni, wraz z wszystkimi danymi klienta, niezbędnymi do realizacji wysyłki, a następnie otrzymuje wystawioną przez hurtownię fakturę.

Podczas działania na zasadzie dropshippingu należy pamiętać o tym, że hurtownia, z której usług będzie korzystać e-sklep musi posiadać ofertę produktową w pliku XML, który powinien być nieustannie aktualizowany. Plik ten zawiera wszystkie niezbędne informacje z ofertą produktową, czyli m.in. nazwy produktów, opisy, ceny, zdjęcia oraz informacje o dostępności produktów, a więc wszystkie informacje, które mogą okazać się wartościowe z punktu widzenia konsumenta. Sklep internetowy powinien również umożliwiać pobranie swojej oferty właśnie w takim pliku. Potrzebna będzie także stosowna umowa z hurtownią dropshippingową, w której zawarte zostaną wszelkie zasady dotyczące realizacji zamówień czy rejestracji na stronie hurtowni i utworzenia konta dla e-sklepu. Nie można zapomnieć, że sklepy i hurtownie on-line przekazują „zwykłym” hurtowniom dane swoich klientów, które są niezbędne do zrealizowania zamówień, przez co konieczna jest regulacja spraw związanych z przekazywaniem przetwarzanych danych osobowych.

Zalety dropshippingu

Patrząc z perspektywy osoby prowadzącej sklep on-line, prowadzenie go w modelu dropshippingowym posiada sporo zalet. Do najważniejszych zaliczyć można:

  • Brak obowiązku logistycznej obsługi zamówienia – wszystkie sprawy związane z logistyką w tym modelu są po stronie hurtowni, producenta lub dystrybutora. Osoba prowadząca e-hurtownię czy e-sklep nie ma konieczności magazynowania produktów, pakowania przesyłek czy wysyłki zamówień. Rola właściciela e-hurtowni ogranicza się do przyjęcia zamówienia i uregulowania płatności zarówno z klientem, jak i hurtownią.
  • Oszczędność czasusprzedawcy nie obchodzą takie rzeczy jak wystawianie faktur, rozliczanie transakcji czy zamawianie produktów. Swój czas w pełni może poświęcić na marketing i pozyskiwanie nowych klientów.
  • Oszczędności ekonomiczne – prowadząc e-sklep w modelu dropshippingowym właściciel nie musi inwestować w magazyny, pomieszczenia biurowe, a całą swoją pracę może wykonywać nawet w domu.

Wady dropshippingu

Każdy rodzaj działalności posiada swoje wady, nie inaczej jest w przypadku dropshippingu, którego głównymi problemami są:

  • Uzależnienie od dostawcy produktu – będąc pośrednikiem, nie mamy prawie żadnego wpływu na pracę dostawcy produktów, które sprzedajemy. Nie możemy też sami dopilnować na m.in. jakości produktów czy czasu realizacji zamówienia.
  • Problemy logistyczne – z jednej strony zaletą dropshippingu jest brak obowiązku logistycznej obsługi zamówień, jednak z drugiej powoduje to także pewne problemy, które powstają m.in. przy reklamacjach i zwrotach towaru. Klienci często są zdezorientowani i nie wiedzą, gdzie mają odesłać towar, a poza tym dropshipping uniemożliwia osobisty odbiór produktu.

Dropshipping to nowoczesny i coraz popularniejszy model współpracy między różnymi przedsiębiorstwami i, jak każdy inny, posiada on swoje wady i zalety. Każdy sprzedawca musi sam ocenić, czy rozwiązanie to jest dla niego opłacalne.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *