Nikogo nie trzeba chyba przekonywać jak ważna jest znajomość języków obcych. Przydaje się ona zarówno podczas naszego zawodowego życia, jak również podczas wakacyjnych wyjazdów. W główniej mierze chodzi tutaj o język angielski, który jest obecnie językiem globalnym. Nie zawsze jednak fakt, iż uczyliśmy się go w szkole sprawia, że opanowaliśmy go w stopniu pozwalającym na płynną i w pełni zrozumiałą komunikację. Niejednemu z nas zdarzyło się pewnie, że obcokrajowiec zapytał nas na ulicy jak dotrzeć do jakiegoś punktu w mieście, a my nie potrafiliśmy sklecić nawet jednego zdania, aby mu to wytłumaczyć. Przyczyną może być tutaj na przykład relatywnie długa przerwa w nauce. Nie od dziś wiadomo, że brak kontaktu z językiem powoduje zanikanie umiejętności posługiwania się nim. W takiej sytuacji jesteśmy jednak w stanie w krótkim czasie przypomnieć sobie opanowany wcześniej materiał. Gorzej jeżeli cała nasza szkolna nauka angielskiego opierała się na bezskutecznym przyswajaniu wiedzy z książek, a nie kształtowaniu umiejętności swobodnej rozmowy. Jeżeli zatem naszym celem ma być zapamiętywanie języka na dłuższy czas to powinniśmy go regularnie szlifować i ćwiczyć prawidłową wymowę.
Podczas nauki każdego języka konwersacja odgrywa bardzo ważną rolę. Uczymy się dzięki niej płynnej wymowy, ale także kształtujemy umiejętność słuchania i świadomego rozumienia wygłaszanych kwestii. Podczas tego typu lekcji dialogi powinny odbywać się w swobodny i dynamiczny sposób. Dzięki temu nasz mózg stopniowo odzwyczaja się od nieświadomego układania w myślach poprawnej wypowiedzi. Ważne jest także, aby nauczyciel prowadził rozmowy w sposób przyjemny i naturalny, tak aby każdy z uczniów był w stanie włączyć się do dyskusji. Tematy konwersacji mogą być przeróżne, a stają się tym poważniejsze i ważkie, im wyższy poziom znajomości języka. Ciekawą techniką nauki rozmowy po angielsku może być również opisywanie różnego rodzaju obrazków i ilustracji. Poza konwersacją z nauczycielem ważne są także rozmowy z pozostałymi uczniami. Ważne jednak, aby całość rozmowy odbywała się w języku angielskim, a w sytuacjach, kiedy ktoś używa polskiego, nauczyciel powinien stanowczo zainterweniować.
Bardzo częstym błędem popełnianym przez nauczycieli jest zbyt duże przywiązywanie do realizacji programu nauczania zawartego w książkach do nauki angielskiego. Wówczas wymagają oni od swoich uczniów nie znajomości języka, ale słownictwa zawartego w podręczniku. Po części oczywiście jest to zrozumiałe, aby trzymać się jakiegoś schematu, natomiast w dużej mierze wiedza ta nie jest aż tak przydatna jak zdolność swobodnej wypowiedzi i umiejętność naturalnej konwersacji w języku obcym. Nauka poprzez bezpośrednią konwersację po części odchodzi od zakuwania wiedzy zawartej w podręcznikach i zeszytach ćwiczeń na rzecz dużej ilości rozmów. Standardowe informacje przekazywane w szkołach zazwyczaj przydają się gównie po to, aby uzyskać zaliczenie i zdać do następnej klasy, a w konsekwencji niestety przyzwyczajamy nasz mózg do długiego zastanawiania się nad odpowiedzią. Poprzez stałe ćwiczenia rozmów i konwersacje uczymy się natomiast szybko i płynnie budować zdania Pozwala to wyrobić w sobie pewien nawyk, dzięki któremu nawet po zakończeniu nauki szkolnej potrafimy wszędzie i z każdym swobodnie porozumieć się po angielsku.
Inspirowane: archibald.pl – kursy języka angielskiego dla młodzieży